Witaminy i składniki, których potrzebuje nastolatek, dorosły i senior

Autor:Agnieszka Gotówka | 13.04.2021

Witaminy są niezbędne, by zachować dobre zdrowie. Warto wiedzieć, że zapotrzebowanie na nie zmienia się wraz z wiekiem. Innego zestawu witamin potrzebuje nastolatek, którego organizm dynamicznie się rozwija, a innego – senior. Na co zatem powinni zwrócić uwagę? Kiedy zwiększa się zapotrzebowanie na określone witaminy?

Kto potrzebuje więcej witamin?

• Osoby otyłe mają zdecydowanie większe ryzyko niedoboru witaminy D. Witamina ta jest rozpuszczalna w tłuszczach i magazynowana w tkance tłuszczowej organizmu. Im więcej tkanki tłuszczowej, tym więcej składników jest w niej uwięzionych. Gdy BMI wzrasta o 10%, poziom witaminy D spada o 4,2%.

• Witaminę D przez cały rok powinny też suplementować osoby z ciemniejszą karnacją, co ma związek z większą ilością melaniny w skórze.

• Zwiększone zapotrzebowanie na witaminę A dotyczy alkoholików i palaczy, a także osób starszych.

• U osób starszych bardzo często występuje niedobór witaminy B6.

• Na niedobór witaminy C często cierpią palacze.

Najważniejsze witaminy dla człowieka

Autor:Agnieszka Gotówka | 08.04.2021

O tym, że witaminy są niezwykle ważne dla organizmu, wie każdy. Kiedy dopada nas przeziębienie, nie bez powodu sięgamy po witaminę C. Problem łamliwych włosów i suchej skóry łączymy z brakiem witaminy A. Ale każda z nich pełni w organizmie również wiele innych funkcji.

Witaminowe fakty:

• Witaminy muszą być dostarczane wraz z pożywieniem. Wyjątkiem jest witamina D, która syntetyzowana jest na skórze pod wpływem promieni słonecznych.

• Zapotrzebowanie na witaminy zależy od cech osobniczych, wieku oraz stanu zdrowia.

• Wiele osób cierpi na niedobory witaminowe, co ma najczęściej związek ze źle zbilansowaną dietą. Konieczna jest wówczas suplementacja.

• Witaminy z grupy B to różnorodna grupa związków, z których najważniejsze to: witamina B1 – tiamina, witamina B3 (lub inaczej witamina PP) – niacyna, witamina B5 – kwas pantotenowy, witamina B6 – pirydoksyna, witamina B9 – kwas foliowy i witamina B12 – kobalamina.

Witaminy dzielimy na:

• rozpuszczalne w wodzie (witamina C i witaminy z grupy B),

• rozpuszczalne w tłuszczach (witaminy: A, D, E, K).

Witamina A:


• Są dwie jej postaci: retinol i beta-karoten.
• Źródłem retinolu są produkty pochodzenia zwierzęcego, beta-karotenu – warzywa o zielonych liściach oraz warzywa i owoce o żółtej, pomarańczowej i czerwonej barwie.
• Ma istotny wpływ na nasz wygląd, m.in. zapobiega łamliwości włosów i paznokci.
• Zwiększa m.in. liczbę limfocytów T i B, co skutkuje lepszą odpornością organizmu.

Witaminy z grupy B:


• Są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.
• Biorą udział w procesie wytwarzania czerwonych krwinek.
• Pozwalają utrzymać w dobrej kondycji skórę, włosy i paznokcie.
• Ich wchłanianie w znacznym stopniu upośledza nadużywanie alkoholu.
• Witamina B1 jest niezwykle ważna dla prawidłowej pracy serca i układu krążenia.
• Odpowiednia ilość kwasu foliowego (witaminy B6) w organizmie matki zmniejsza prawdopodobieństwo rozwoju wad wrodzonych mózgu i szpiku kostnego u płodu.

Witamina C:


• Inne nazwy witaminy C to: kwas askorbowy, kwas askorbinowy czy kwas L-askorbinowy.
• To jeden z istotniejszych naturalnych antyoksydantów występujących w żywych komórkach. Neutralizuje nadmiar szkodliwych wolnych rodników, które mogą przyczyniać się do uszkadzania białek, lipidów i DNA.
• Jest to witamina bardzo nietrwała, wrażliwa m.in. na wysoką temperaturę.
• Wspomaga przyswajanie żelaza niehemowego.
• To często stosowany dodatek do żywności (o oznaczeniach E300-E304 oraz E315), który zapobiega procesom utleniania.

Witamina D:


• To zespół różnych związków chemicznych, wśród których na uwagę zasługują dwa: witamina D2 (ergokalcyferol) i witamina D3 (cholekalcyferol).
• Jest niezbędna dla metabolizmu kości i gospodarki wapniowo-fosforanowej.
• Ma bardzo duży wpływ na układ immunologiczny: hamuje rozwój stanu zapalnego, zapobiega rozwojowi chorób autoimmunologicznych, zmniejsza częstotliwość występowania infekcji dróg oddechowych.
• Określa się ją mianem witaminy słońca: organizm wytwarza ją na skórze pod wpływem promieni słonecznych.
• W Polsce od października do marca praktycznie niemożliwa jest naturalna synteza witaminy D, stąd w każdej grupie wiekowej zaleca się suplementację, np. preparatem D3 Optima Rodzina Zdrowia.

Witamina E:


• Jest silnym przeciwutleniaczem.
• Określa się ją mianem "witaminy młodości": dzięki jej właściwościom można skutecznie opóźnić proces starzenia się organizmu.
• Ma wpływ na płodność.
• Spowalnia proces starzenia się skóry. Ma właściwości wygładzające oraz przyspiesza proces gojenia się ran.
• Chroni przed powstawaniem blaszek miażdżycowych i rozwojem miażdżycy.
• Przyczynia się do zapobiegania chorobom serca i układu krwionośnego.
• Zmniejsza ryzyko rozwoju chorób neurodegeneracyjnych: Parkinsona czy Alzheimera.

Witamina K:


• To bardzo ważny czynnik biorący udział w procesie krzepnięcia krwi.
• Jest syntetyzowana przez bakterie jelitowe.
• Odgrywa ważną rolę w ochronie zdrowia kości (zmniejsza ryzyko złamań, zwłaszcza u seniorów).
• Wraz z witaminą D3 jest niezbędna do skutecznej mineralizacji kości, dlatego warto przyjmować preparaty, w których składzie znajdziemy obie witaminy, np. Rodzina Zdrowia D3+K2 Optima.
• Zapobiega zwapnieniom tętnic, dzięki czemu są bardziej elastyczne.
• Zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy.

Witamina A:


• Są dwie jej postaci: retinol i beta-karoten.
• Źródłem retinolu są produkty pochodzenia zwierzęcego, beta-karotenu – warzywa o zielonych liściach oraz warzywa i owoce o żółtej, pomarańczowej i czerwonej barwie.
• Ma istotny wpływ na nasz wygląd, m.in. zapobiega łamliwości włosów i paznokci.
• Zwiększa m.in. liczbę limfocytów T i B, co skutkuje lepszą odpornością organizmu.

uwaga

Niektóre elementy serwisu mogą niepoprawnie wyświetlać się w Twojej wersji przeglądarki. Aby w pełni cieszyć się z użytkowania serwisu zaktualizuj przeglądarkę lub zmień ją na jedną z następujących: Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Edge, Safari

zamknij
Wyłącz Adblocka, aby w pełni cieszyć się zawartością tej strony.