Witaminy - kiedy i jakie przyjmować?

Autor:Modest Wilamowski | 19.04.2021

Witaminy to substancje, których organizm ludzki potrzebuje do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania. Wspierają lub wręcz warunkują pracę narządów i całych układów – mówiąc wprost, bez witamin nie moglibyśmy żyć. Poza nielicznymi wyjątkami ludzkie ciało nie jest w stanie wytwarzać witamin samodzielnie, co oznacza, że musimy je dostarczać z pożywieniem lub poprzez suplementy diety.

Warto pamiętać, że zapotrzebowanie na witaminy nie jest stałe, zmienia się w czasie i zależy od wielu czynników (wartości podawane jako „zalecane dzienne spożycie” są uśrednione), takich jak wiek, płeć, styl życia, nawyki. Są sytuacje czy okresy w życiu, kiedy powinniśmy dostarczać organizmowi większe dawki witamin. Przy czym „większe” w dalszym ciągu oznacza mikroskopijne – od kilkunastu mikrogramów do kilku miligramów.

Awitaminoza – duże zagrożenie

Awitaminoza to stan oznaczający brak jednej lub większej ilości witamin. Wydawać by się mogło, że kilka miligramów tej czy innej substancji nie zrobi dużej różnicy – a jest wręcz przeciwnie: niedobory witamin niosą ze sobą poważne konsekwencje. Do najbardziej niebezpiecznych należą krzywica, pelagra, szkorbut (tzw. zgnilec lub choroba marynarzy), beri-beri czy kurza ślepota. To coś więcej niż niedogodność – część tych chorób w skrajnych postaciach jest zagrożeniem dla życia.

Suplementacja witamin

Oczywiście najlepszą metodą zbilansowanego dostarczania witamin do organizmu jest zrównoważona dieta. Określone produkty (kiszonki w przypadku witaminy C czy wątróbka w przypadku witamin grupy B) są bogate w dane witaminy. Co jednak, jeśli nie możemy – przez ograniczenia zdrowotne – lub po prostu nie chcemy tych produktów jeść? Lub zapotrzebowanie jest tak duże, że „tradycyjną” metodą nie jesteśmy w stanie mu sprostać?

Kiedy i jakie witaminy przyjmować

Kłopoty z pamięcią

Kłopoty z pamięcią mogą mieć różne podłoże i przyczyny. Ciężko wskazać konkretną substancję, która mogłaby pomóc – dlatego by wesprzeć pamięć i koncentrację warto sięgnąć po złożone kompleksy zawierające kwas pantotenowy, witaminy grupy B oraz wyciąg z żeń-szenia. Polecane zwłaszcza osobom uczącym się, intensywnie pracującym umysłowo oraz w wieku dojrzałym.

Zmęczenie i brak energii

Jeśli odczuwane zmęczenie utrzymuje się dłuższy czas, a brak energii odbiera chęć nawet do wypoczynku, warto zadbać o dostarczanie na odpowiednim poziomie witamin z grupy B. Witaminy te – wśród wielu innych funkcji – biorą udział w procesie wykorzystania energii z pożywienia.

WITAMINY I MINERAŁY, KTÓRE POZWOLĄ CI LEPIEJ SPAĆ

Palenie papierosów

O szkodliwości palenia i korzystania z wyrobów tytoniowych nie trzeba nikogo przekonywać. Według badań, u palących czynność płuc pogarsza się znacznie szybciej w przypadku niedoborów witaminy D3 niż u palaczy z prawidłowym jej poziomem. Nie oznacza to w żadnym wypadku, że witamina D3 jest „lekiem na skutki palenia” – pokazuje to tylko, jak szalenie ważne jest jej dostarczanie w przypadku tego nałogu.

Słaba odporność

W okresach sprzyjających zakażeniom wyjątkowo ważne jest wspomaganie organizmu witaminami wzmacniającymi odporność. Wspomniana witamina D3 (nazywana witaminą słońca, ponieważ naturalnie syntetyzowana jest dzięki wystawianiu ciała na promienie słoneczne) ma działanie immunomodulujące – co oznacza, że może ona zarówno hamować reakcję układu odpornościowego, jak również ją pobudzać. Pośrednio działa ona również przeciwbakteryjnie, a niektóre badania pokazują, że zmniejsza ryzyko zachorowania na grypę. Pozytywny wpływ na układ odpornościowy ma także witamina C.

CIEKAWE FAKTY O WITAMINIE C

Nadwaga (i proces odchudzania)

Osobom otyłym często grożą niedobory witaminy D – może ona kumulować się w tkance tłuszczowej, zamiast pełnić swą ważną rolę w organizmie. Z racji tego, zarówno przy nadwadze, jak i w procesie odchudzania konieczne jest dostarczenie organizmowi jej odpowiedniej dawki. Dodatkowo badania pokazują, że zbilansowany poziom witaminy D może znacząco (aż do 70%) przyspieszyć chudnięcie – w połączeniu z właściwą dietą.

Suplementacja może kojarzyć się z wydatkami, które – zwłaszcza obecnie – nie są niezbędne. Prawda jest jednak taka, że po pierwsze na zdrowiu nie można oszczędzać, a po drugie: kompleksy witamin wspierające funkcjonowanie organizmu dostępne są w przystępnych cenach. Marki takie jak Rodzina Zdrowia oferują produkty o składzie identycznym jak globalni liderzy rynku, za to w zdecydowanie niższych cenach.

Konsultacja merytoryczna: lekarz medycyny Ewa Nargiełło

Jakich witamin najbardziej potrzebuje twoje serce?

Autor:Agnieszka Adamska | 12.04.2021

Czy wiesz, że w ciągu dnia serce kurczy się około 100 tys. razy, a w sytuacjach stresowych może zwiększyć wydajność nawet pięciokrotnie? Każdego dnia ten niezwykle ważny mięsień wykonuje tytaniczną pracę. Możemy mu się odwdzięczyć, odpowiednio o niego dbając. W jaki sposób?

Od wielu lat w niechlubnej statystyce przyczyn zgonów Polaków na podium są choroby układu krążenia. Nasze serca są przeciążone. W tętnicach gromadzą się blaszki miażdżycowe, które blokują dopływ natlenionej krwi do serca. To skutkuje znacznym ryzykiem zawału serca i udaru mózgu.

Chorobom serca można w dużym stopniu zapobiec. To schorzenia, za które odpowiadamy najczęściej sami. Prowadzimy siedzący tryb życia, rezygnujemy z aktywności fizycznej, sięgamy po używki i nie zwracamy uwagi na produkty, które pojawiają się na naszych talerzach. To ma swoje konsekwencje i odbija się znacząco na zdrowiu i samopoczuciu.

Dieta dla serca

By serce miało odpowiednie warunki do pracy, ograniczenie potraw tłustych i słonych nie wystarczy. Potrzebne jest też dostarczenie odpowiedniej dawki witamin i minerałów. A tych w naszej diecie najczęściej brakuje.

Dla prawidłowej pracy serca ważna jest witamina B3 (niacyna), która obniża poziom cholesterolu. Jej cennym źródłem w diecie jest mięso (drobiowe, wieprzowe), ale też ziemniaki i produkty zbożowe. Istotne są też pozostałe witaminy z grupy B, m.in.: kwas pantotenowy, tiamina i ryboflawina, które odgrywają znaczącą rolę w prewencji chorób układu sercowo-naczyniowego. Tworzą razem bardzo silną drużynę, która stanowi solidne wsparcie dla naszego serca.

KOLOROWA DIETA DLA ZDROWEGO SERCA

Koenzym Q10 a profilaktyka chorób serca

Najnowsze badania wskazują, że istotny w prewencji chorób serca okazuje się koenzym Q10. Zmniejsza objawy i redukuje liczbę poważnych zdarzeń sercowo-naczyniowych: niewydolności krążenia, dusznicy bolesnej, choroby niedokrwiennej serca, zaburzeń rytmu serca oraz nadciśnienia tętniczego.

Koenzym Q10 poprawia również tolerancję serca na wysiłek fizyczny. Zmniejsza ryzyko powstawania skrzepów, które sprzyjają wystąpieniu zawału serca i udaru mózgu. Obniża poziom złego cholesterolu.

Źródłem koenzymu Q10 są tłuste ryby (makrela, sardynki, śledzie) oraz podroby (np. wątróbka). Jest to jednak dość kapryśna substancja. Jego zawartość w produkcie spada podczas gotowania, bo koenzym Q10 jest wrażliwy na dzianie wysokich temperatur.

W wyniku naturalnego procesu starzenia się poziom koenzymu Q10 spada. Zaczyna go brakować już w okolicy czterdziestki. By więc zachować dobre zdrowie, potrzebna może okazać się suplementacja.

5 DOBRYCH RZECZY DLA TWOJEGO SERCA

Dla osób dbających o zdrowe serce polecany jest preparat Q10+E Optima Rodzina Zdrowia. Zawiera nie tylko koenzym Q10 pozyskiwany z naturalnych źródeł, ale też odpowiednie ilości witaminy o właściwościach antyoksydacyjnych. Składniki preparatu pomogą zadbać o serce i przyczyniają się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia oraz utrzymania prawidłowego metabolizmu żelaza.

Silne serce bije miarowo i niestrudzenie. Działa niczym najlepsza maszyna. Pozwala nam żyć na pełnych obrotach. Wymaga więc od nas solidnego wsparcia. Zadbajmy o to, by nasza dieta była odpowiednio skomponowana. Uwzględnijmy w harmonogramie dnia czas na odpoczynek i aktywność fizyczną. Starajmy się też uśmiechać, bo wyjdzie to nam na zdrowie.

Konsultacja merytoryczna: lekarz medycyny Ewa Nargiełło

Dobry wzrok na lata

Autor:Agnieszka Gotówka | 09.04.2021

Troszczymy się o swoje ciało, stosując różnego rodzaju kosmetyki. Dbamy o zdrowie, starając się dobrze odżywiać i zachować aktywność fizyczną. Czy jednak pamiętamy o oczach, które także potrzebują odpowiedniego wsparcia?

Współczesny świat wystawia nasze oczy na ciężką próbę. Sporą część dnia spędzamy przed ekranem komputera, komórki lub telewizora. Stoimy w korkach, gdzie zanieczyszczone pyłami i spalinami powietrze drażni nasze błony śluzowe. Niekorzystna dla oczu jest też klimatyzacja oraz suche powietrze. Dieta, zwłaszcza zimą, uboga jest w witaminy i minerały potrzebne do prawidłowego widzenia.

Witaminy dobre dla oczu

Kiedy oczy łzawią lub pieką, najczęściej sięgamy po odpowiednie krople. I słusznie, bo potrzebują wówczas nawilżenia. Ale czy wiesz, że aby cieszyć się sokolim wzrokiem, potrzeba sporej dawki witamin i składników odżywczych?

Niezwykle ważne dla prawidłowego widzenia są luteina i zeaksantyna. To bardzo silne przeciwutleniacze, które chronią oczy przed działaniem wolnych rodników. A te potrafią narobić szkód! Nie tylko uszkadzają komórki, co prowadzi do ich szybszego starzenia się, ale też odpowiadają za rozwój poważniejszych schorzeń.

CO NISZCZY NASZ WZROK?

Luteina chroni siatkówkę przed szkodliwym promieniowaniem UVA i UVB. Dowiedziono ponadto, że wraz z zeaksantyną oraz witaminą E znacząco zmniejszają ryzyko rozwoju zaćmy oraz zwyrodnienia plamki żółtej związanej z wiekiem (AMD). Składniki te również poprawiają parametry widzenia.

W naturze luteina i zeaksantyna nadają roślinom żółtego zabarwienia, stąd ich cennym źródłem są m.in. żółta papryka, żółtko jaj, kukurydza i dynia. Sporo tych antyoksydantów znajduje się również w szpinaku, jarmużu i brukselce. By luteina była lepiej przyswajalna, powinna być przyjmowana z niewielką ilością tłuszczów.

NAJCZĘSTSZE PROBLEMY OKULISTYCZNE

Dla zdrowego widzenia istotna jest również witamina A. Jej niedobór może prowadzić do zaburzeń widzenia po zmroku (tzw. kurza ślepota), zespołu suchego oka, rogowacenia nabłonka w obrębie błon śluzowych i skóry. Warto więc zadbać, by w naszej diecie znalazły się cenne źródła witaminy A. Jadłospis powinien zatem uwzględniać podroby, jajka, marchew, pomidory, śliwki i brzoskwinie. Spore ilości witaminy A znajdziemy też w dyni, batatach, szpinaku oraz czerwonej papryce.

Mało kto wie, że dla prawidłowego widzenia istotny jest również cynk. Kojarzymy ten pierwiastek z pięknym wyglądem, bo faktycznie jest niezbędny, by skóra była jędrna, a włosy lśniące, warto też jednak pamiętać, że zapobiega utracie wzroku wraz z wiekiem. Niedobór cynku może prowadzić do krótkowzroczności. Jeśli więc chcemy widzieć prawidłowo, włączmy do diety sezam, pestki dyni, kakao, nerkowce, słonecznik i olej lniany.

Kiedy dieta to za mało…

Dobry wzrok to podstawa. Trzeba zatem zadbać o prawidłowo zbilansowaną dietę, która dostarczy wszystkich składników niezbędnych do prawidłowego widzenia. Niekiedy jednak to nie wystarczy, zwłaszcza że nie zawsze mamy czas odpowiednio komponować posiłki. Z pomocą wówczas przychodzi odpowiedni suplement diety (Rodzina Zdrowia Luteina Forte). Zawiera nie tylko odpowiednie dawki luteiny i zeaksantyny, witaminy A i E oraz cynku, ale również kwas dokozaheksaenowy (DHA), który przyczynia się do utrzymania prawidłowego widzenia. Preparat polecany jest osobom pracującym przed komputerem, w dużym zapyleniu, przy sztucznym świetle oraz seniorom, w przypadku których ryzyko chorób oczu jest wyższe.

Piękne oczy to zdrowe oczy. Dbajmy o nie! Nie tylko zwracajmy uwagę na to, co jemy, ale też regularnie odwiedzajmy okulistę. Starajmy się też ograniczać czas spędzony przed ekranami do minimum.

Konsultacja merytoryczna: lekarz medycyny Ewa Nargiełło

uwaga

Niektóre elementy serwisu mogą niepoprawnie wyświetlać się w Twojej wersji przeglądarki. Aby w pełni cieszyć się z użytkowania serwisu zaktualizuj przeglądarkę lub zmień ją na jedną z następujących: Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Edge, Safari

zamknij
Wyłącz Adblocka, aby w pełni cieszyć się zawartością tej strony.