Witaminy z grupy B – wspomaganie układu nerwowego... i nie tylko

Autor:Modest Wilamowski | 19.04.2021

Witaminy to zbiorcze określenie substancji mających żywotne znaczenie dla funkcjonowania całego naszego organizmu. Ciężko wymienić pracę organów, która nie byłaby wspomagana – lub wręcz warunkowana – obecnością określonych witamin. Związki te mają wpływ na układ nerwowy, serce, skórę, układ naczyniowy, wzrok, kości. Łączą się ze zdrowym przebiegiem ciąży, regulują prawidłowe spalanie tłuszczów, poprawiają odporność... wymieniać można bez końca. Problem w tym, że – poza nielicznymi wyjątkami – nasz organizm nie jest w stanie wytwarzać witamin samodzielnie. Oznacza to, że musimy dostarczać je wraz z pożywieniem lub jako suplementy diety.

Grupa B – szeroka gama naturalnych ochraniaczy

Jednymi z ważniejszych funkcji witamin są ochrona przed szkodliwym działaniem wolnych rodników oraz występowanie w charakterze biokatalizatorów (naturalnych wyzwalaczy) procesów, które zachodzą w naszym organizmie. Ciężko byłoby wskazać, które z witamin są „ważniejsze” – potrzebujemy wszystkich, aby uniknąć poważnych problemów zdrowotnych – jednak wyjątkowo bogatą i istotną grupą witamin jest grupa B.

Witaminy z grupy B są między innymi niezbędne w procesie wytwarzania czerwonych krwinek (a także wspomagają prawidłowe funkcjonowanie całego układu kostnego), ponadto utrzymują w dobrej kondycji skórę i błony śluzowe, mają wpływ na nasz wzrok. Biorą udział w procesie wykorzystania energii z pożywienia i w produkcji chroniących organizm przeciwciał.

Nietrwałe witaminy

Wspólnym mianownikiem witamin z grupy B – oprócz ich indywidualnych właściwości – jest pozytywny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego. Substancje te nie są trwałe, nie są magazynowane i nie kumulują się w organizmie, więc nie ma ryzyka zatrucia się nimi (chociaż oczywiście nadmiar nie jest sytuacją pożądaną). Z drugiej strony, fakt ten może sprzyjać groźnym w skutkach niedoborom.

Niedobory witamin z grupy B niosą poważne konsekwencje dla naszego zdrowia, zróżnicowane pod kątem intensywności. Na przykład lekkie deficyty witaminy B1 (tiaminy) skutkują obniżeniem nastroju, sennością i uczuciem zmęczenia – symptomami łatwymi do zbagatelizowania. Jednak, gdy deficyt jest poważny, w skrajnych przypadkach doprowadzić może do choroby beri-beri objawiającej się zanikiem mięśni, zmianami skórnymi i zaburzeniami psychicznymi. Lub przykład witaminy B6 (pirydoksyny), której ostre niedobory mogą skutkować kamicą nerkową, poważnymi zaburzeniami neurologicznymi, a u dzieci zaburzeniami rozwoju i padaczką.

OBJAWY NIEDOBORU WITAMINY B12

Witaminy – substancje egzogenne

Wpływ pożywienia na zdrowie obserwowali już starożytni, ale same witaminy odkryte zostały na przestrzeni ostatnich stu lat. Są to dla ludzi substancje egzogenne – oznacza to, że nasz organizm nie jest w stanie samodzielnie ich wytwarzać (lub wytwarza ich za mało). Aby zapobiegać wspomnianym wcześniej konsekwencjom niedoborów, musimy dostarczać organizmowi witaminy wraz z pokarmem. Które produkty spożywcze bogate są w witaminy z grupy B?

Przede wszystkim jaja, a zwłaszcza żółtka (wszystkie witaminy grupy poza B1). Doskonałym źródłem witamin z grupy B są także pełne ziarna zbóż, drożdże czy wątróbka; bogate są również nabiał, soja czy świeże jarzyny.

Zwracaliśmy wcześniej uwagę, że witaminy są substancjami nietrwałymi – część z nich ulega rozpadowi pod wpływem niskiej bądź wysokiej temperatury. Witamina B2 (odporna na gorąco) nie przetrwa wystawienia na promieniowanie ultrafioletowe – czyli światło słoneczne; z kolei witamina B12 w ogóle nie występuje w roślinach (wedle ostrożnych szacunków ponad 90 proc. wegetarian cierpi na jej brak).

Jak zapewnić sobie dopływ witamin

Oczywiście pierwszą odpowiedzią jest zbilansowana, bogata w zdrowe składniki odżywcze dieta. Co jednak, jeśli konkretnych produktów nie lubimy, nie mamy do nich dostępu lub zwyczajnie nie chcemy ich jeść? Jak sprawić, by nasz organizm otrzymywał wszystkie mikroelementy, jeśli nie kontrolowaliśmy sposobu przechowywania czy obróbki produktów; jeśli nie badamy każdego kęsa pożywienia pod kątem zawartości witamin?

Z pomocą przychodzą suplementy diety – źródła witamin i mikroelementów, które uzupełnią codzienne posiłki o dobraną dawkę niezbędnych składników. W przypadku witamin grupy B wyróżniającym się produktem są suplementy Rodzina Zdrowia. Osobom zagrożonym zwiększonymi niedoborami poleca się zaś Rodzina Zdrowia Vitaminum B Complex – zawierający skoncentrowaną dawkę witamin z grupy B.

KTO POWINIEN SUPLEMENTOWAĆ WITAMINĘ B12?

Wegetarianie i weganie

Osoby nadużywające alkoholu

Kobiety w ciąży

Osoby powyżej 50. roku życia

Osoby z problemami z tarczycą

Wegetarianie i weganie

Żyjmy zdrowo

O fundamentalnej roli witamin w funkcjonowaniu naszego organizmu nie trzeba nikogo przekonywać. Kluczowe w naszym podejściu do zdrowia powinno być uważne, świadome żywienie – dostarczanie wszystkich składników, których potrzebuje nasze ciało. W sytuacjach, gdy pozyskanie ich z codziennej diety jest ograniczone lub niemożliwe – warto sięgnąć po uzupełnienie w postaci suplementów zapobiegających groźnym w skutkach niedoborom.

Konsultacja merytoryczna: lekarz medycyny Ewa Nargiełło

Witaminy - kiedy i jakie przyjmować?

Autor:Modest Wilamowski | 19.04.2021

Witaminy to substancje, których organizm ludzki potrzebuje do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania. Wspierają lub wręcz warunkują pracę narządów i całych układów – mówiąc wprost, bez witamin nie moglibyśmy żyć. Poza nielicznymi wyjątkami ludzkie ciało nie jest w stanie wytwarzać witamin samodzielnie, co oznacza, że musimy je dostarczać z pożywieniem lub poprzez suplementy diety.

Warto pamiętać, że zapotrzebowanie na witaminy nie jest stałe, zmienia się w czasie i zależy od wielu czynników (wartości podawane jako „zalecane dzienne spożycie” są uśrednione), takich jak wiek, płeć, styl życia, nawyki. Są sytuacje czy okresy w życiu, kiedy powinniśmy dostarczać organizmowi większe dawki witamin. Przy czym „większe” w dalszym ciągu oznacza mikroskopijne – od kilkunastu mikrogramów do kilku miligramów.

Awitaminoza – duże zagrożenie

Awitaminoza to stan oznaczający brak jednej lub większej ilości witamin. Wydawać by się mogło, że kilka miligramów tej czy innej substancji nie zrobi dużej różnicy – a jest wręcz przeciwnie: niedobory witamin niosą ze sobą poważne konsekwencje. Do najbardziej niebezpiecznych należą krzywica, pelagra, szkorbut (tzw. zgnilec lub choroba marynarzy), beri-beri czy kurza ślepota. To coś więcej niż niedogodność – część tych chorób w skrajnych postaciach jest zagrożeniem dla życia.

Suplementacja witamin

Oczywiście najlepszą metodą zbilansowanego dostarczania witamin do organizmu jest zrównoważona dieta. Określone produkty (kiszonki w przypadku witaminy C czy wątróbka w przypadku witamin grupy B) są bogate w dane witaminy. Co jednak, jeśli nie możemy – przez ograniczenia zdrowotne – lub po prostu nie chcemy tych produktów jeść? Lub zapotrzebowanie jest tak duże, że „tradycyjną” metodą nie jesteśmy w stanie mu sprostać?

Kiedy i jakie witaminy przyjmować

Kłopoty z pamięcią

Kłopoty z pamięcią mogą mieć różne podłoże i przyczyny. Ciężko wskazać konkretną substancję, która mogłaby pomóc – dlatego by wesprzeć pamięć i koncentrację warto sięgnąć po złożone kompleksy zawierające kwas pantotenowy, witaminy grupy B oraz wyciąg z żeń-szenia. Polecane zwłaszcza osobom uczącym się, intensywnie pracującym umysłowo oraz w wieku dojrzałym.

Zmęczenie i brak energii

Jeśli odczuwane zmęczenie utrzymuje się dłuższy czas, a brak energii odbiera chęć nawet do wypoczynku, warto zadbać o dostarczanie na odpowiednim poziomie witamin z grupy B. Witaminy te – wśród wielu innych funkcji – biorą udział w procesie wykorzystania energii z pożywienia.

WITAMINY I MINERAŁY, KTÓRE POZWOLĄ CI LEPIEJ SPAĆ

Palenie papierosów

O szkodliwości palenia i korzystania z wyrobów tytoniowych nie trzeba nikogo przekonywać. Według badań, u palących czynność płuc pogarsza się znacznie szybciej w przypadku niedoborów witaminy D3 niż u palaczy z prawidłowym jej poziomem. Nie oznacza to w żadnym wypadku, że witamina D3 jest „lekiem na skutki palenia” – pokazuje to tylko, jak szalenie ważne jest jej dostarczanie w przypadku tego nałogu.

Słaba odporność

W okresach sprzyjających zakażeniom wyjątkowo ważne jest wspomaganie organizmu witaminami wzmacniającymi odporność. Wspomniana witamina D3 (nazywana witaminą słońca, ponieważ naturalnie syntetyzowana jest dzięki wystawianiu ciała na promienie słoneczne) ma działanie immunomodulujące – co oznacza, że może ona zarówno hamować reakcję układu odpornościowego, jak również ją pobudzać. Pośrednio działa ona również przeciwbakteryjnie, a niektóre badania pokazują, że zmniejsza ryzyko zachorowania na grypę. Pozytywny wpływ na układ odpornościowy ma także witamina C.

CIEKAWE FAKTY O WITAMINIE C

Nadwaga (i proces odchudzania)

Osobom otyłym często grożą niedobory witaminy D – może ona kumulować się w tkance tłuszczowej, zamiast pełnić swą ważną rolę w organizmie. Z racji tego, zarówno przy nadwadze, jak i w procesie odchudzania konieczne jest dostarczenie organizmowi jej odpowiedniej dawki. Dodatkowo badania pokazują, że zbilansowany poziom witaminy D może znacząco (aż do 70%) przyspieszyć chudnięcie – w połączeniu z właściwą dietą.

Suplementacja może kojarzyć się z wydatkami, które – zwłaszcza obecnie – nie są niezbędne. Prawda jest jednak taka, że po pierwsze na zdrowiu nie można oszczędzać, a po drugie: kompleksy witamin wspierające funkcjonowanie organizmu dostępne są w przystępnych cenach. Marki takie jak Rodzina Zdrowia oferują produkty o składzie identycznym jak globalni liderzy rynku, za to w zdecydowanie niższych cenach.

Konsultacja merytoryczna: lekarz medycyny Ewa Nargiełło

Jakich witamin najbardziej potrzebuje twoje serce?

Autor:Agnieszka Adamska | 12.04.2021

Czy wiesz, że w ciągu dnia serce kurczy się około 100 tys. razy, a w sytuacjach stresowych może zwiększyć wydajność nawet pięciokrotnie? Każdego dnia ten niezwykle ważny mięsień wykonuje tytaniczną pracę. Możemy mu się odwdzięczyć, odpowiednio o niego dbając. W jaki sposób?

Od wielu lat w niechlubnej statystyce przyczyn zgonów Polaków na podium są choroby układu krążenia. Nasze serca są przeciążone. W tętnicach gromadzą się blaszki miażdżycowe, które blokują dopływ natlenionej krwi do serca. To skutkuje znacznym ryzykiem zawału serca i udaru mózgu.

Chorobom serca można w dużym stopniu zapobiec. To schorzenia, za które odpowiadamy najczęściej sami. Prowadzimy siedzący tryb życia, rezygnujemy z aktywności fizycznej, sięgamy po używki i nie zwracamy uwagi na produkty, które pojawiają się na naszych talerzach. To ma swoje konsekwencje i odbija się znacząco na zdrowiu i samopoczuciu.

Dieta dla serca

By serce miało odpowiednie warunki do pracy, ograniczenie potraw tłustych i słonych nie wystarczy. Potrzebne jest też dostarczenie odpowiedniej dawki witamin i minerałów. A tych w naszej diecie najczęściej brakuje.

Dla prawidłowej pracy serca ważna jest witamina B3 (niacyna), która obniża poziom cholesterolu. Jej cennym źródłem w diecie jest mięso (drobiowe, wieprzowe), ale też ziemniaki i produkty zbożowe. Istotne są też pozostałe witaminy z grupy B, m.in.: kwas pantotenowy, tiamina i ryboflawina, które odgrywają znaczącą rolę w prewencji chorób układu sercowo-naczyniowego. Tworzą razem bardzo silną drużynę, która stanowi solidne wsparcie dla naszego serca.

KOLOROWA DIETA DLA ZDROWEGO SERCA

Koenzym Q10 a profilaktyka chorób serca

Najnowsze badania wskazują, że istotny w prewencji chorób serca okazuje się koenzym Q10. Zmniejsza objawy i redukuje liczbę poważnych zdarzeń sercowo-naczyniowych: niewydolności krążenia, dusznicy bolesnej, choroby niedokrwiennej serca, zaburzeń rytmu serca oraz nadciśnienia tętniczego.

Koenzym Q10 poprawia również tolerancję serca na wysiłek fizyczny. Zmniejsza ryzyko powstawania skrzepów, które sprzyjają wystąpieniu zawału serca i udaru mózgu. Obniża poziom złego cholesterolu.

Źródłem koenzymu Q10 są tłuste ryby (makrela, sardynki, śledzie) oraz podroby (np. wątróbka). Jest to jednak dość kapryśna substancja. Jego zawartość w produkcie spada podczas gotowania, bo koenzym Q10 jest wrażliwy na dzianie wysokich temperatur.

W wyniku naturalnego procesu starzenia się poziom koenzymu Q10 spada. Zaczyna go brakować już w okolicy czterdziestki. By więc zachować dobre zdrowie, potrzebna może okazać się suplementacja.

5 DOBRYCH RZECZY DLA TWOJEGO SERCA

Dla osób dbających o zdrowe serce polecany jest preparat Q10+E Optima Rodzina Zdrowia. Zawiera nie tylko koenzym Q10 pozyskiwany z naturalnych źródeł, ale też odpowiednie ilości witaminy o właściwościach antyoksydacyjnych. Składniki preparatu pomogą zadbać o serce i przyczyniają się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia oraz utrzymania prawidłowego metabolizmu żelaza.

Silne serce bije miarowo i niestrudzenie. Działa niczym najlepsza maszyna. Pozwala nam żyć na pełnych obrotach. Wymaga więc od nas solidnego wsparcia. Zadbajmy o to, by nasza dieta była odpowiednio skomponowana. Uwzględnijmy w harmonogramie dnia czas na odpoczynek i aktywność fizyczną. Starajmy się też uśmiechać, bo wyjdzie to nam na zdrowie.

Konsultacja merytoryczna: lekarz medycyny Ewa Nargiełło

uwaga

Niektóre elementy serwisu mogą niepoprawnie wyświetlać się w Twojej wersji przeglądarki. Aby w pełni cieszyć się z użytkowania serwisu zaktualizuj przeglądarkę lub zmień ją na jedną z następujących: Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Edge, Safari

zamknij
Wyłącz Adblocka, aby w pełni cieszyć się zawartością tej strony.