Zatrzymać czas. Witaminy w walce o utrzymanie młodości

Autor:Modest Wilamowski | 22.04.2021

Upływu czasu nie zatrzymamy – starzenie się jest naturalnym procesem, który zachodzi w ludzkim organizmie. Z czasem prowadzi do obniżenia nie tylko sprawności fizycznej i zmian w wyglądzie; zmianom na gorsze podlegają również nasze funkcje poznawcze. Starzeje się każdy, ale nie każdy przechodzi przez ten proces w takim samym tempie i zakresie.

Wiele czynników ma wpływ na szybkość procesu starzenia – a jednym z najważniejszych z nich jest to, jak żyjemy. Znaczenie ma tryb naszego życia, dieta, nawodnienie, wysiłek fizyczny i umysłowy (tak, mózg jest jak mięsień – trzeba go ćwiczyć, by długo zachowywał pełną sprawność).

Tlen dobry, tlen zły

Wolne rodniki (tzw. reaktywne formy tlenu - RFT) to cząsteczki powstające w naszych ciałach lub pochodzące z zewnątrz (zanieczyszczenia powietrza czy dym papierosowy). Mogą stanowić poważne zagrożenie dla organizmu – uszkadzają białka, tłuszcze i kwas nukleinowy, z którego składa się nasze DNA. Zmiany, za które odpowiadają RFT, doprowadzić mogą do rozwoju wielu chorób, a także... przyspieszać proces starzenia.

Nasze ciało posiada oczywiście swoiste systemy naprawcze; komórki charakteryzują się zdolnością do usuwania tych niebezpiecznych cząstek i naprawy poczynionych przez nie uszkodzeń. Problem w tym, że z wiekiem taka regeneracja ulega znacznemu spowolnieniu, a uszkodzenia zaczynają się kumulować, prowadząc do wielu konsekwencji – od tych głównie wizualnych aż po niebezpieczne choroby neurodegeneracyjne.

Co widać, a co przychodzi niezauważenie

Jednym z bardziej widocznych następstw procesu starzenia się jest kondycja skóry. RFT uszkadzają lipidy, z których składają się błony komórkowe oraz kolagen odpowiadający za elastyczność skóry. Oprócz samej skóry, uszkodzeniom ulegają wszystkie inne komórki naszego ciała – kostne i mięśniowe, co skutkuje spadkiem sił i obniżeniem masy; a także komórki nerwowe (co prowadzi do tak niebezpiecznych schorzeń jak choroba Parkinsona czy Alzheimera).

JAKIE SĄ PRZYCZYNY STRESU OKSYDACYJNEGO?

Naszą najlepszą bronią w walce z wolnymi rodnikami są antyoksydanty.

Przeciwutleniacze – na wyciągnięcie ręki

Przeciwutleniacze (inaczej antyoksydanty) to związki, które zwalczają wolne rodniki – uniemożliwiają im uszkadzanie naszych tkanek. Przeciwutleniacze nie są żadnymi wymyślnymi lekami – to składniki dostępne na wyciągnięcie ręki, można do nich zaliczyć wiele witamin. Nasi sprzymierzeńcy w walce o zachowanie młodości znajdują się w wielu produktach spożywczych oraz suplementach diety – w skoncentrowanych dawkach przydatnych mikroelementów.

JAK ZADBAĆ O DIETĘ BOGATĄ W ANTYOKSYDANTY?

Z czasem nasze zapotrzebowanie na konkretne witaminy rośnie; aby zapobiegać niedoborom (które czasem z różnych przyczyn ciężko zrównoważyć zbilansowaną dietą), powinniśmy sięgać po uzupełnienie w postaci suplementów. Dbałość o dostarczenie do organizmu wszystkich niezbędnych składników może się wiązać z koniecznością łykania codziennie kilkunastu tabletek. W takiej sytuacji warto sięgnąć po rozwiązania kompleksowe – jak te oferowane przez markę Rodzina Zdrowia Fullvita.

Witaminy – w służbie zdrowiu

Kompleksy witamin i minerałów wspierają pracę naszego organizmu oraz eliminują zarówno oznaki, jak i konsekwencje starzenia się. Wzmacniają odporność i witalność, wpływają pozytywnie na kondycję fizyczną i wydolność, wspomagają koncentrację. Witaminy grupy B oraz witamina C pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, wspierają utrzymanie prawidłowych funkcji psychologicznych. Jednym z najmocniejszych przeciwutleniaczy jest witamina E, nazywana wręcz witaminą młodości. Zatrzymuje ona wytwarzanie reaktywnych form tlenu, a ponadto wzmacnia odporność organizmu, pomaga przeciwdziałać chorobie wieńcowej.

Oprócz samych witamin warto zwrócić uwagę na pozostałe mikroelementy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu: miedź wspierającą układ nerwowy, żelazo zmniejszające uczucie zmęczenia i znużenia czy cynk pomagający w utrzymaniu prawidłowego widzenia.

Jednym z najważniejszych antyoksydantów jest beta-karoten. To związek, który działa zarówno widocznie – wzmacnia włosy, skórę i paznokcie – jak i wewnątrz organizmu. Jako witamina A odgrywa bardzo ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu narządu wzroku.

Warto wspomnieć również o ginsenozydach – aktywnych substancjach zawartych w żeń-szeniu. Dzięki nim nasze narządy są wydajniej zaopatrywane w tlen, czego rezultatem jest wzrost energii i większa wydolność zarówno fizyczna, jak i umysłowa. Ginsenozydy wspierają również układ odpornościowy.

Niewiele trzeba, by spowolnić czas

Wymienione witaminy i mikroelementy są uniwersalnymi składnikami wspierającymi organizm w walce o zachowanie zdrowia, witalności i wysokiej wydajności mimo upływu czasu. Nie zatrzymamy procesu starzenia, lecz świadomymi działaniami możemy spowolnić jego przebieg.

Konsultacja merytoryczna: lekarz medycyny Ewa Nargiełło

Rozsądna suplementacja. Sprawdź, jak prawidłowo stosować witaminy i minerały

Autor:Agnieszka Adamska | 22.04.2021

Zdrowy tryb życia i urozmaicona dieta są kluczowe dla utrzymania zdrowia i dobrego samopoczucia. Czasem jednak okazuje się, że potrzebujemy dodatkowego wsparcia w postaci preparatów witaminowo-mineralnych. Co warto wiedzieć przed rozpoczęciem suplementacji? Przeczytaj nasz poradnik, a na pewno nie popełnisz żadnego błędu.

Suplementy diety sprzedawane są w aptekach, przez co często traktujemy je na równi z lekami. Fakt, że można je kupić bez recepty, sprawia, że wiele osób sięga po nie w celu samodzielnego stosowania. Żeby suplementacja miała sens i była w pełni bezpieczna, musimy uświadomić sobie, że preparaty na bazie witamin, minerałów i innych substancji czynnych nie są antidotum na problemy medyczne. Ich zadaniem jest uzupełnianie niedoborów odżywczych i wspieranie prawidłowego funkcjonowania organizmu. Choć skład suplementów wydaje się bezpieczny, stosowane w nadmiarze, bez konsultacji ze specjalistą mogą nawet zaszkodzić.

Nie wiesz, jak rozpocząć suplementację i na co zwrócić uwagę, zanim zaczniesz stosować wybrany produkt? Zapoznaj się z naszymi wskazówkami, a suplementacja na pewno wyjdzie ci na zdrowie.

Określ problem, który chcesz rozwiązać

Nie każda przypadłość wymaga specjalistycznego leczenia. Czasem po prostu mamy gorszy okres, jesteśmy osłabieni i przemęczeni, nie mamy czasu na sen i zdrowe posiłki. W rezultacie organizm boryka się z niedoborami składników odżywczych i gorzej pracuje, wysyłając nam sygnały, że czas wdrożyć działania ratunkowe. Właśnie w takich momentach przydatne okazują się preparaty z witaminami i minerałami, które przy prawidłowym stosowaniu skutecznie uzupełnią braki pokarmowe. Okresowe osłabienie, stres, problemy z koncentracją i zasypianiem, pogorszenie nastroju, wypadanie włosów – każdy z tych objawów możesz spróbować zwalczyć za pomocą odpowiednio dobranych suplementów diety. Jeżeli jednak po pewnym czasie dolegliwości nie ustają, należy zasięgnąć porady specjalisty.

Ustal plan suplementacji z lekarzem

Suplementy diety stosowane w niewłaściwy sposób mogą nam poważnie zaszkodzić. Za każdym razem warto przedyskutować planowaną suplementację ze specjalistą. Lekarz stwierdzi, czy faktycznie potrzebujemy danego produktu i czy nie ma przeciwwskazań do jego stosowania – takich jak przewlekłe choroby albo przyjmowane leki, które mogą wchodzić w interakcję ze składnikami suplementu. Ustali też najlepszą dawkę i czas stosowania produktu. Warto jeszcze przed rozpoczęciem suplementacji zrobić odpowiednie badania, które pozwolą lekarzowi ocenić stan organizmu i ewentualne niedobory. Dzięki temu stosowanie suplementacji przyniesie lepsze rezultaty niż zażywanie produktu na własną rękę.

Jak przyjmować suplementy diety? Zapamiętaj ważne zasady

Zanim sięgniesz po suplement, zapoznaj się z ulotką lub informacjami na opakowaniu. Producent zamieszcza tam skład z wyszczególnieniem alergenów, informacje, w jakim celu stosuje się preparat, oraz sposób dawkowania. Zawsze przyjmuj produkt zgodnie z instrukcją. W wyjątkowych sytuacjach lekarz może zlecić dawkę większą niż ta rekomendowana przez producenta, ale nie należy robić tego samodzielnie, bez wiedzy specjalisty.

Warto wiedzieć, że... pierwsze suplementy diety stosowano już w starożytności. Miały postać roślinnych i ziołowych preparatów, których zadaniem było wzmocnienie organizmu i zapobieganie chorobom.

Autor:Agnieszka Adamska

W przypadku niektórych suplementów zawierających witaminy i minerały istotna jest także pora przyjmowania oraz fakt, czy sięgamy po nie przed, w trakcie, czy też po jedzeniu. Np. witaminy z grupy B oraz witamina C najlepiej wchłaniają się rano, zażywane przed posiłkiem, ale już witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (A, D, E i K) powinno się przyjmować w trakcie posiłków – najlepiej takich, w których znajduje się tłuszcz. Preparaty z magnezem mają działanie wyciszające, dlatego specjaliści polecają stosować je wieczorem i nie łączyć z jedzeniem – szczególnie gdy danie zawiera produkty zbożowe, bogate w kwas fitynowy. Substancja ta znacznie utrudnia przyswajanie magnezu. Suplementy na bazie tranu lepiej przyjmować w trakcie posiłków, jednak uważajmy, żeby nie łączyć ich z innymi lekami i witaminami, bo mogą osłabić ich działanie.

Zwróć uwagę, czym popijasz produkty z witaminami i minerałami. Najbezpieczniejszym i najbardziej neutralnym płynem jest woda – sięgając po nią, nie musisz się obawiać, że wpłynie negatywnie na działanie preparatu. Alternatywą dla szklanki wody może być też słaby napar herbaciany. Suplementów nie powinno się popijać kawą, mocną herbatą, sokiem grejpfrutowym ani napojami alkoholowymi.

Przechowywanie suplementów może wpływać na ich działanie

Informacja o tym, jak przechowywać preparat witaminowy, zwykle umieszczona jest na odwrocie opakowania. Najczęściej producent rekomenduje warunki pokojowe, czyli temperaturę, jaka panuje w mieszkaniu. Niestosowanie się do tych wytycznych może spowodować utratę cennych składników. Niestety, często zapominamy, że na ciepło w pomieszczeniu wpływają różne czynniki, jak np. kaloryfer. Nieopatrzne położenie pudełka z suplementem w pobliżu grzejnika lub rozgrzanej lampki może sprawić, że suplement nie będzie już działał tak, jak powinien.

POLECANE SUPLEMENTY NA KONKRETNE DOLEGLIWOŚCI ZDROWOTNE

Podchodź krytycznie do reklam i komunikatów zamieszczanych w sieci

Co prawda suplementy to nie leki, ale ich składniki mogą mieć zupełnie różne działanie, w zależności od stanu zdrowia i potrzeb organizmu. Warto pamiętać, że nie każdy produkt nadaje się dla każdego i nie w każdej sytuacji rezultat stosowania będzie taki sam. Najczęstszym błędem, który popełnia wielu pacjentów, jest samodzielne diagnozowanie organizmu na podstawie komunikatów reklamowych. Te same objawy, które pojawiają się w treści spotu reklamowego, mogą sygnalizować także szereg innych dolegliwości. Pamiętajmy też, że suplementacja nie zawsze jest nam potrzebna, a stosując witaminy i minerały na zapas, możemy osiągnąć efekt odwrotny od zamierzonego.

Suplement nie jest zamiennikiem zdrowego pożywienia

Suplementy diety są nieocenione w sytuacji, gdy organizm boryka się z brakiem odporności, osłabieniem, lub niedoborami składników odżywczych, ale należy pamiętać, że żaden preparat witaminowy nie zastąpi nam zdrowej, zróżnicowanej diety. Dlatego też, chcąc zachować odporność i zdrowie, powinniśmy skupić się na odpowiednim na umiejętnym komponowaniu jadłospisu, oraz na codziennej dawce ruchu i odpoczynku – tylko wtedy działanie suplementów będzie miało sens. Nie zyskasz odporności, zastępując warzywa i owoce tabletkami.

Rozsądna suplementacja – czyli jaka?

Podstawową zasadą skutecznej i mądrej suplementacji jest sięganie po preparaty witaminowe wtedy, kiedy ich naprawdę potrzebujemy, stosowanie się do zaleceń producenta i specjalistów oraz przyjmowanie ich w odpowiednich dawkach, najlepiej o stałych porach dnia. Pamiętajmy też, że nie należy stosować produktu, który stracił swoją datę ważności, albo został zakupiony z naruszonym zamknięciem, które wygląda tak, jakby mogło być wcześniej otwierane.

Jeżeli nie mamy pewności co do bezpieczeństwa suplementu, lepiej wstrzymać się z jego zakupem i zasięgnąć opinii specjalisty. Przyjmując suplementy odpowiedzialnie i z głową, a także dbając o zdrowy tryb życia i zbilansowaną dietę, mamy gwarancję, że witaminy i minerały bezpiecznie i w zrównoważony sposób wspomogą pracę organizmu każdego dnia.

Dawka zdrowia w kapsułce. Sprawdzamy, co jest ważne przy wyborze suplementów diety

Autor:Agnieszka Adamska | 22.04.2021

Suplementy diety to świetne rozwiązanie w sytuacji, gdy borykamy się z deficytami składników odżywczych, jesteśmy osłabieni i zestresowani albo często zapadamy na infekcje. Niestety nie każdy produkt jest odpowiedni dla naszego organizmu. Podpowiadamy, jak wybierać i stosować suplementy diety, żeby pomagały, a nie szkodziły.

Zdrowy, różnorodny jadłospis to podstawa prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Często jednak zdarza się, że dieta nie pokrywa zapotrzebowania na wszystkie składniki odżywcze. W takiej sytuacji pomocne okazują się suplementy diety – odpowiednio skomponowane preparaty zawierające łatwo przyswajalne witaminy i minerały. W zależności od potrzeby możemy stosować produkty zawierające jeden potrzebny składnik albo sięgnąć po zestaw różnych pierwiastków i związków organicznych. Niewątpliwą zaletą suplementów jest ich dostępność. Ponieważ w świetle polskiego prawa są uznawane za produkt uzupełniający dietę jako skoncentrowane źródło witamin, składników mineralnych lub innych wykazujących efekt odżywczy, a nie lek, można je kupić w każdej aptece bez recepty.

Apteczne półki uginają się wręcz od suplementów wspomagających różne funkcje organizmu. Często jednak zapominamy, że ich nieumiejętne stosowanie nie tylko nie przysłuży się zdrowiu, ale może jeszcze pogorszyć jego stan. Dlatego też, zanim zdecydujemy się na konkretny produkt, warto sprawdzić, czy aby na pewno jest dla nas odpowiedni i bezpieczny.

ZDROWE NAWYKI, KTÓRE POPRAWIAJĄ SAMOPOCZUCIE

Suplementy diety – co to takiego?

Choć suplementy diety, podobnie jak leki, sprzedawane są w aptekach, nie oznacza to wcale, że są produktami leczniczymi. Według ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia z 25 sierpnia 2006 r. za suplement diety uważa się produkt złożony z substancji odżywczych (witamin, minerałów lub innych substancji czynnych) i przeznaczony do wzbogacania codziennej diety. Suplementy mają formę kapsułek lub tabletek do połknięcia, drażetek do ssania, proszku do rozpuszczenia w wodzie albo też zawiesiny doustnej.

Zadaniem suplementów jest uzupełnienie diety oraz wzbogacanie jadłospisu o brakujące składniki odżywcze. Znajdziemy wśród nich preparaty uzupełniające niewystarczającą podaż w diecie witamin i mikroelementów, jak np.: magnez, żelazo, kwas foliowy, witaminy A, C, E, D itp. Oprócz tego można skorzystać z produktów zawierających substancje czynne, które odpowiadają konkretnym problemom zdrowotnym: glukozaminę stosowaną w produktach przeznaczonych dla osób obciążających stawy, luteinę, żółty barwnik, który jest ważny dla funkcjonowania narządu wzroku, gromadzi się w plamce żółtej oka, gdzie pełni funkcje ochronne przed promieniowaniem UV. Czasem w suplementach pojawiają się też wyciągi z roślin i ziół, jak np. rumianek, mięta, babka lancetowata, aloes, żeń-szeń, imbir, jagody acai czy aronia.

Suplementy diety są dostępne bez recepty, ale to nie oznacza, że można brać je bez umiaru i w dużych ilościach. Choć witaminy, minerały i zioła wydają się bezpieczne, ich przedawkowanie, podobnie jak w przypadku leków, może mieć negatywne skutki dla zdrowia. Ostrożność należy zachować szczególnie wtedy, gdy na co dzień przyjmujemy także inne farmaceutyki. Niewinnie wyglądający skład suplementu może wchodzić w interakcje z innymi lekami, a w konsekwencji osłabiać lub potęgować ich działanie. Żeby uniknąć niebezpiecznych skutków ubocznych, należy zawsze zasięgnąć porady lekarza albo farmaceuty, który doradzi bezpieczny suplement sprawdzonej marki.

Kiedy warto sięgać po suplementy?

Nawet, jeżeli prowadzimy zdrowy tryb życia i dbamy o różnorodność posiłków, może się zdarzyć, że nasz organizm potrzebuje dodatkowego wspomagania w postaci dawki witamin i minerałów. Wtedy właśnie warto sięgnąć po sprawdzone preparaty na bazie witamin i minerałów, które wspomogą pracę organizmu i uzupełnią dietę o składniki odżywcze. Suplementy stosowane rozsądnie i pod kontrolą specjalisty mogą znacząco poprawić nasze samopoczucie. Kiedy warto po nie sięgnąć?

• W momencie, gdy na podstawie wyników badań stwierdza się niski poziom wybranych składników odżywczych. To oczywista sytuacja, która wymaga natychmiastowej suplementacji. Zbyt mała ilość witamin lub mikroelementów stanowi duży problem dla organizmu, który mimo braków musi pracować na najwyższych obrotach. Witaminy i minerały biorą udział w wielu ważnych procesach zachodzących w naszym ciele. Dzięki nim serce pracuje prawidłowo, komórki otrzymują niezbędny tlen, a mięśnie – siłę do codziennych wyzwań. Utrzymujący się długo stan deficytów może poważnie zaburzyć pracę wielu narządów. Żeby do tego nie dopuścić, warto jak najszybciej rozpocząć suplementację przetestowanym i bezpiecznym produktem sprawdzonej marki.

• W okresie zimowym, kiedy na rynku brakuje wielu świeżych produktów. Zima nie rozpieszcza nas różnorodnością warzyw i owoców, dlatego w chłodne miesiące dobrze jest mieć pod ręką preparaty uzupełniające dietę w witaminy i składniki mineralne. Sezon zimowy sprzyja większej zachorowalności na infekcje, więc warto mieć pod ręką produkty wspierające odporność organizmu.

Twoje pożywienie powinno być lekarstwem, a twoje lekarstwo powinno być pożywieniem

Autor:Hipokrates, starożytny lekarz grecki

• Zimą, kiedy nie mamy kontaktu ze słońcem, organizm często boryka się z niedoborem witaminy D. Ten ważny dla zdrowia składnik wzmacnia odporność, odpowiada za utrzymanie zdrowych kości i zębów, wspiera pracę mięśni, utrzymuje prawidłowy poziom wapnia we krwi i reguluje poziom wapnia oraz fosforu. Braki witaminy D warto uzupełnić sprawdzonym preparatem (Rodzina Zdrowia D3 Optima 2000).

• Gdy mamy ciężki okres w pracy lub na uczelni, żyjemy w stresie, mało śpimy, a natłok obowiązków nie pozostawia czasu na komponowanie zdrowej, zbilansowanej diety. W takich momentach preparaty bazujące na witaminach i minerałach okazują się dla organizmu prawdziwym zbawieniem. Warto też pomyśleć o preparatach z magnezem i żeń-szeniem, które wspomagają koncentrację i dodają sił potrzebnych do nowych wyzwań.

• W okresie rekonwalescencji, kiedy osłabiony organizm potrzebuje wsparcia w postaci odpowiednio skomponowanej dawki witamin i mikroelementów. Właśnie wtedy – po konsultacji z lekarzem prowadzącym – warto sięgnąć po preparat z witaminami i mikroelementami, który doda sił i przyspieszy powrót do zdrowia.

• Kiedy skóra, włosy i paznokcie tracą witalność. Uroda bywa kapryśna, szczególnie jesień i zima są dla niej trudnym czasem. Osłabione kosmyki, łamliwe paznokcie i sucha, poszarzała cera to przykre pamiątki po długich, chłodnych miesiącach. Jeżeli chcesz wkroczyć w nowy sezon z pięknym wyglądem, idealnym rozwiązaniem będzie preparat bogaty w składniki wzmacniający skórę, cebulki włosów i delikatną płytkę paznokci.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze konkretnego preparatu?

Na półkach w aptece znajdziemy mnóstwo suplementów diety o różnym składzie i działaniu. Jak znaleźć odpowiedni i bezpieczny produkt? Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na kraj producenta i źródło pochodzenia preparatu. Najlepszym wyborem są oczywiście polskie marki z długą tradycją, sprzedawane w aptekach. Bezpieczeństwo preparatu możemy potwierdzić w rozmowie z farmaceutą, który szczegółowo wyjaśni jego skład i przeznaczenie.

Wybierając suplement diety, zawsze należy najpierw przeczytać jego skład znajdujący się na odwrocie opakowania. Jeżeli producent informuje, że specyfik podnosi odporność organizmu, ale kluczowe składniki odżywcze o takim działaniu – witamina C, witamina D3, rutyna, cynk, selen – występują w niewielkich ilościach, lepiej zrezygnować z zakupu i sięgnąć po sprawdzony preparat o odpowiednim składzie. Koniecznie przeczytaj też o możliwym działaniu niepożądanym oraz o interakcjach z innymi lekami. Jeżeli nie znajdziesz takiej informacji, upewnij się w rozmowie z lekarzem lub farmaceutą, że wybrany preparat jest dla ciebie odpowiedni.

Zdrowie jest tym czynnikiem, który daje poczucie, iż właśnie jesteśmy w najlepszym okresie naszego życia

Autor:Franklin Adams, pisarz amerykański

Bezpieczny suplement przed wypuszczeniem na rynek przeszedł całą serię badań, które jasno wykazały, że spełnia wymagania ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Mając takie informacje, wiesz już, że nie zaszkodzi. Ale czy pomoże? Producenci suplementów nie mają obowiązku udowadniać naukowo skuteczności swoich produktów. Dlatego też warto sięgać po marki z dużym doświadczeniem w branży, które od lat produkują suplementy o sprawdzonym działaniu.

Podstawą każdej skutecznej suplementacji jest rozsądek i rozwaga. Zanim zaczniesz przyjmować wybrany produkt, zastanów się, czy aby na pewno go potrzebujesz i czy działanie preparatu nie wpłynie negatywnie na twoje zdrowie. Niektóre schorzenia wykluczają przyjmowanie określonych substancji, dlatego ostateczną decyzję zawsze powinien podjąć lekarz. Warto też pamiętać, że suplementy w przeciwieństwie do leków nie zwalczają chorób, ale mogą wspomóc i przyspieszyć proces leczenia. Stosowane mądrze i zgodnie z zaleceniami specjalisty z pewnością okażą się nieocenionym wsparciem w codziennym funkcjonowaniu organizmu.

uwaga

Niektóre elementy serwisu mogą niepoprawnie wyświetlać się w Twojej wersji przeglądarki. Aby w pełni cieszyć się z użytkowania serwisu zaktualizuj przeglądarkę lub zmień ją na jedną z następujących: Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Edge, Safari

zamknij
Wyłącz Adblocka, aby w pełni cieszyć się zawartością tej strony.